NIS TREE -  uživatelská příručka

eOčkování

 
Na základě zákona vzniká všem zdravotnickým zařízením počínaje 01.12.2021 povinnost elektronicky odesílat záznamy o provedeném očkování na server SÚKL přes SOA webové služby. Na serveru SÚKL  budou dostupná data o provedených očkováních pacienta. SÚKL nebude asi 3-6 měsíců kontrolovat ani sankcionovat odesílání očkování protože mezi zveřejněním dokumentace + WSDL a ostrým spuštěním mají vývojáři pouze několik týdnů na vývoj a testování a instalaci implementace aplikace E-očkování ve svých systémech.
    Aplikace E-očkování se netýká COVID19 vakcinací, které budou nadále evidovány a odesílány stávajícím způsobem. V budoucnu by měly být zpřístupněny záznamy o provedených vakcinacích proti COVID19 pro náhled i přes webové služby E-očkování (termín zatím není znám).
    V souladu s touto povinností byly do NIS implementovány funkcionality umožňující evidenci provedených očkování a komunikaci se serverem SÚKL.
 
Technické předpoklady pro spuštění E-očkování
1.     SÚKL SSL certifikát pro zabezpečenou komunikaci, identický s SSL certifikátem vydaným pro E-recept.
2.     Přidělené ID zařízení, identické s ID zařízení vydaným pro E-recept.
3.     Každý předepisující musí být schopen vystavený záznam o očkování elektronicky podepsat a to pomocí shodných prostředků jako v případě E-receptu.
4.     V rámci bezpečnostních politik systému musí být povolený přístup na URL webových služeb E-očkování.
5.     Závěrem lze tedy konstatovat, že zařízení, které v současnosti provozuje aplikaci E-recept by mělo být bez nutnosti dalších kroků schopno provozovat i aplikaci E-očkování.
 
Definice a číselníky
1.     Ve správci E-očkování (^eocko) je zapotřebí provést definici parametrů.
1.1.      Definice je analogií definice pro E-recept viz. menu volba "1 Definice parametrů pro připojení k úložišti".
1.2.     Je vhodné provést test spojení a správnosti základních parametrů na server volbou "6 Ping na SÚKL server"
1.3.     Definice SSL konfigurace viz. menu volba "4 SSL konfigurace E-očkování" Definuje se pouze "Klientský certifikát:", kde klávesou F7 vyberete aktivní SSL certifikát který používáte pro E-recept. Po uložení definice se provede test SSL konfigurace.
2.      Mimo správce E-očkování může kterýkoli uživatel provést test elektronického podpisu uživatele ( pokud el. podpisem disponuje). Test lze provést: Seznam očkování pacienta -> F4 Menu -> 10 TEST elektronického podpisu přihlášeného uživatele. Současně slouží každému uživateli pro ověření platnosti a funkčnosti jeho el. podpisu pro E-očkování.
3.     Pro řádné fungování aplikace E-očkování je zapotřebí mít nainstalovanou aktuální verzi číselníků pro  E-očkování. Import a instalaci aktuální verze číselníků provedete: správce E-očkování -> 20 Správa číselníků -> 1 Stažení aktuálních číselníků pro E-očkování z WEBu. Po zvolení této možnosti dojde ke stažení a importu číselníků.
4.     Prohlídka jednotlivých číselníků je možná ve stejném menu v položce "2 Prohlídka číselníků"
 
Aktivace E-očkování
1.     Pro aktivaci E-očkování v NIS je implementován aplikační switch pro oddělení, který je implicitně nastaven na hodnotu 'NE':
1.1.     EOCKOVANI - Ečkování je aktivní ?
2.     Správce může pomocí aplikačního switche po odděleních zajistit postupný rozjezd E-očkování po jednotlivých odděleních. Oddělením, které očkování neprovádí nemusí být aplikace zpřístupněna.
 
Uživatelské rozhraní E-očkování
Textový popis použití E-očkování nebude vzhledem ke značné mu rozsahu problematiky vytvořen. Je vytvořeno toto instruktážní video.
 
Logovaní činnosti WS E-očkování
1.     Veškerou komunikaci webových služeb se SÚKL serverem je možné logovat.
2.     Logování konkrétních služeb se definuje: správce systému -> Logy -> Nastavení logování -> WS - klient -> NIS.Eocko - Elektronický záznam očkování SÚKL
3.     Jakákoli chyba během komunikace je logována automaticky bez ohledu na stav definice logování konkrétní WS.
        Prohlídka logu komunikace WS správce systému -> Zobrazit události -> zadání parametrů filtru -> zobrazení logovaných událostí. Ke každé události lze zobrazit:
3.1.     Zobrazení detailu - zevrubná informace o službě
3.2.     Zobrazení dat WS REQUEST (zobrazení XML v asociovaném prohlížeči, obvykle browseru)
3.3.     Zobrazení dat WS RESPONSE (zobrazení XML v asociovaném prohlížeči, obvykle browseru)
3.4.     Zobrazení dat WS REQUEST + WS RESPONSE (zobrazení XML na lokálním PC v asociovaném prohlížeči - obvykle browseru)
 
(C) Prosoft Kroměříž s.r.o.      e-mail: prosoft@prosoft.cz