NIS TREE -  uživatelská příručka
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Seznam změn a úprav NIS TREE za období: 01.01.2021 - 31.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ve všech programových modulech
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :24.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[NIS #14067] Editace přístupů pro všechny uživatele a PC
 
 
MODUL:
 
Všeobecné úpravy s dopadem na celý NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 01.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do NIS byla implementována možnost hromadného přidání / odebrání přístupových práv k oddělení pro všechny počítače a uživatele.
1) Ve správci systému přibyl nový vstupní bod Užživatelé -] Hromadná definice přístupu
2) Zobrazí se lister definic výjimek pro pracoviště t.j. oddělení + stanice, která budou přístupná všem uživatelům.
3) Při založení výjimky bude všem počítačům a uživatelům přiděleno přístupové právo k definovanému pracovišti a to tak, že PC a uživatelé, kteří v okamžiku aktivace definice nemají definovaný přístup k pracovišti dostanou přístup se 'značkou', že byl přístup přidělen tímto hromadným způsobem.
4) Pokud bude výjimka zrušena, bude právo přístupu odebráno všem uživatelům a PC, kteří toto právo přístupu k pracovišti před jeho aktivací neměli.
5) Pokud bude správce chtít některým uživatelům toto hromadně přidělené právo odebrat, bude to možné pouze v definici uživatele [F4 Menu] -] 1. Příst. práva k oddělením.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :23.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vykazovani léčiv kde se zvýšenou úhradou
 
 
MODUL:
 
Všeobecné úpravy s dopadem na celý NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 22.12.2020
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Byla vytvořena úprava formuláře pro zadávání ZUM/ZULP (PZT). Prozatím je aktivní jen pro ambulantní provoz.
 
Ambullantní záznamy pacienta -- Zvolit pacienta -- Ambulantní menu (F3) -Účet -- Účet -- F9 PZT -- Ins Nový
 
Ve formuláři je nově přidaná položka LZVL (podobně jako v pořizováku). V případě, že je vyplněna a parametry léčiva vyhovují možnostem zvýšené úhrady, akceptuje systém do formuláře zapsanou jednotkovou cenu - byť s upozorněním. Upozornění znamená, že se v rámci NIS objeví okno s upozorněním, že byla překročena maximální cena. Záznam se poté uloží.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Implementace stahování objednávek vakcinace ze systému RESEVATIC
 
 
MODUL:
 
Všeobecné úpravy s dopadem na celý NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 23.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do NIS byla implementována možnost importů dat objednávek k vakcinaci z externího systému RESERVATIC do systému front.
Pro komunikaci se serverem RESERVATIC je zapotřebí:
 
1) Nainstalovaný platný SUKL SSL certifikát
2) Token pro identifikaci zdravotnického zařízení (generuje se v systému reservatic). Popis generování viz: https://docs.google.com/document/d/1njEc-2HAwqvFdaraDjYaBGL3m-JXRacDutCtvTp8VF4/edit#
3) Definice vstupního bodu do hlavního menu po přihlášení. Vstupní bod pro spuštění aplikace je 'menu^reservatic'.
4) Definice dalších parametrů ve správci stahování dat z RESERVATIC sekce 'Service':
- SERVER: definice URL (klávesa F1) a timeoutu pro spojení se serverem
- PARAMETRY PŘIPOJENÍ:
- ' Api-Token ' - zadáte token vygenerovaný v RESERVATIC
5) Stažení číselníků viz. DEFINICE v hlavním panelu. Schopnost stáhnout číselníky je současně důkazem, že definice parametrů v cekci nserver je provedena správně:
- ČÍSELNÍK SLUŽEB V ZAŘÍZENÍ: v listeru služeb po definici serveru klávesou [Ins] spustíte import seznamu služeb registrovaných v RESERVATIC pro zdrav. zařízení.
- ČÍSELNÍK MÍST V ZAŘÍZENÍ: v listeru míst poskytujících služby po definici serveru klávesou [Ins] spustíte import seznamu míst registrovaných v RESERVATIC pro zdrav. zařízení.
- VAZBA OBJEDNÁVEK NA FRONTY: definuje se vazba služby z číselníku služeb a místa z číselníku míst na definici fronty. Do jedné fronty může být nasměrován libovolný počet kombinací služeb a míst.
Pro import do fronty se definuje údaj pro systémový scheduler, kolik dní od aktuálního data do budoucna se mají stahovat data.
Pro import dat do fronty se definuje ' Importovat neidentifikovatelné pacienty jako 'Anonymní identitu' [A/N] '. Tato definice slouží k tomu, že v datech RESERVATIC se mohou vyskytovat objednávky pacientů s osobními údaji, na jejichž základě není možné provést automatické ztotožnění. V případě, že nastavíte 'ANO', budou do fronty naimportováni neztotožnění pacienti jako "anonymní pacient" s ID (YPA) = -1. Ve frontě bude zobrazeno jméno a příjmení + naplánovaný čas. Uživatel bude informován, že je pacient objednán, ale pro další práci v modulu vakcinace bude nutná manuální identifikace ev. manuální založení pacienta do registru.
V seznamu definovaných front lze manuálně vyvolat akce:
- [F5] - synchronizace dat fronty z ISIN na konkrétní den
- [F3] - vstup do fronty s možností použití všech funkcionalit fronty
6) Pro frontu / fronty vakcinace doporučujeme nastavení switche pro oddělení ' FROPDMOD' Fronty prac. se budou zobrazovat v módu 'Pracovní den?' znamená, že bude bez nutnosti filtrování zobrazen seznam pacientů pro aktuální kalendářní den a bude zobrazen sloupec s naplánovaným časovým údajem. Údaje budou řazeny podle naplánovaného času vzestupně.
7) Uživatelé mohou sami manuálně provádět update svých front vakcinace a to klávesou [F4] v seznamu front pracoviště + výběr volby:
- 1 Stažení objednávek z RESERVATIC - stáhne do konkrétní frontu a datum objednávky z resrvatic
- 2 Synchronizace dat vakcinace z ISIN - provede synchronizaci dat konkrétní fronty pro objednávky konkrétního dne.
 
Popis mechanismu importu dat objednávek:
- Pokud bude pacient ztotožněn v existujících datech registru pacientů v NIS, bude do fronty zaznamenána naplánovaná objednávka vakcinace.
- Pokud nebude pacient ztotožněn v existujících datech registru pacientů v NIS a jeho údaje budou mít dostatečný rozsah, bude jeho identita automaticky založena v NIS. V ideálním případě se jedná o údaje: Jméno, Příjmení, DatNar., RČ, kompletní bydliště, národnost, státní příslušnost, zdravotní pojišťovna, telefon a e-mail. Rozsah takovýchto údajů je dostatečný pro registraci vakcinace do ISIN. Některé údaje nemusí být kompletní či konzistentní. Obsluha by měla před vakcinací vždy provést kontrolu osobních údajů.
- Pokud jsou osobní údaje zcela nedostatečné nebo nekonzistentní a v dané frontě povolíte zakládání tzv. "anonymního pacienta", bude fronty vloženo Jméno, Příjmení a naplánovaný čas. Obsluha založí takovéhoto pacienta do registru manuálně.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :03.03.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Žádost - seznam zemřelých
 
 
MODUL:
 
Přijímací kancelář
 
 
 
Požadavek zaevidován: 30.11.2020
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Byla vytvořena evidence zemřelých, do které se zapisují pacienti v okamžiku výtisku formuláře LPZ. Evidence byla umístěna podobně jako evidence novorozenců do modulu přijímací kanceláře jako '17-Přehled zemřelých'.
Přehled je rozčleněn podle roku úmrtí pacienta. Jednotlivé záznamy jsou pak řazeny podle data a času úmrtí sestupně.
Pro případ, že se do evidence dostane pacient, u kterého byl po vytištění LPZ zrušen (ať již z jakéhokoliv důvodu), byl přehled doplněn o možnost kontroly platnosti uvedených údajů - F6 Kontrola. Tato funkce zkontroluje, zda u všech uvedených pacientů existuje platný List o prohlídce zemřelého. Pokud jsou nalezeny neplatné záznamy, zobrazí se jejich přehled a jsou z evidence vymazány.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :24.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zpracování specificky značených dokladů
 
 
MODUL:
 
Oddělení pro styk se zdravotními pojišťovnami
 
 
 
Požadavek zaevidován: 24.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do modulu Práce s účty do definice skupin pracovišť položku byla přidána možnost definovat pro skupinu pracovišť tzv. FLAG. Zadává se při vytvoření skupiny pracovišť jako 3. položka.
Flag označuje specifickou skupinu účtů nebo dokladů. Většinou se používá pro jednorázové speciální akce. Je-li zadán, vybírají se při zpracování jen ty doklady, které jsou označeny stejně (mají v účtu uveden stejný Flag).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :19.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[NIS #13983] Úprava LIS - MIK
 
 
MODUL:
 
Mikrobiologie
 
 
 
Požadavek zaevidován: 12.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
V mikrobiologickém modulu byla v katalogu výsledků přidána možnost definovat pro konkrétní typ výsledku textovou poznámku.
MIKR modul -- 4-Katalogy tohoto pracoviště -- zvolit vyšetření -- 3-Katalog výsledků
Po stisku F4-Poznámka se otevře textové okno pro editaci textu poznámky.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[NIS #14008] Vložení COVID diagnóz u PCR testů
 
 
MODUL:
 
Mikrobiologie
 
 
 
Požadavek zaevidován: 17.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Při zakládání hlavičky žádanky na vyšetření SARS-COV-2 a to při importu ze sítě nebo i při manuálním založení se po zadání všech položek formuláře hlavičky provede kontrola, zda zadaná diagnóza odpovídá definovanému seznamu diagnóz pro toto vyšetření. V případě neshody se zobrazí seznam povolených diagnóz a obsluha musí jednu zvolit.
Obdobná kontrola se provede při editaci hlavičky z funkce pro zápis výsledků (oprava hlavičky vyšetření F6). V tomto případě kontrola proběhne hned po editaci položky materiál.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :09.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[NIS #13893] Úprava LIS - OKB
 
 
MODUL:
 
Laboratoř biochemie, hematologie a nukleární med.
 
 
 
Požadavek zaevidován: 28.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do NIS byla implementována úprava, která umožňuje ovlivnit mechanismus přijetí vzorku do laboratoře z vnitřní sítě nemocnice:
 
1) V definovaných časových intervalech je možné zakázat příjem vzorku do ZÁSOBNÍKU a předplnit do formuláře zkratku registru RUTINA, kterou je možné v případě potřeby přepsat. Nutná nastavení:
a) Provést definici časových intervalů ve kterých je vyžadováno uložení do rutiny pro každý den v týdnu. V jednom dni lze definovat maximálně dva intervaly. Laboratoř -] Definice -] 31 Definice časů pro příjem průvodky do RUTINy. Ve zobrazeném seznamu dní klávesou [Ent] provedete definici časových intervalů, ve kterých bude povolen příjem pouze do rutiny. Vyplnit lze i jeden nebo žádný interval.
b) Laboratoř -] Definice -] 99 Ostatní definice -] přepínač 'PRIJRUTCAS' - "Příjem vzorku ze sítě do rutiny podle časové definice?" nastavit na 'ANO'
 
2) Při příjmu ze sítě nebude automaticky předplňováno číslo vzorku. Při prvním příjmu bude nutné zadat číslo vzorku manuálně. Při přijetí dalších vzorků ve stejné sérii bude zadané číslo vzorku zvyšováno vždy o hodnotu 1. Pokud obsluha opustí příjem ze sítě (sérii) je počitadlo vynulováno a při příštím vstupu bude nutné opět manuálně zadat číslo vzorku. Nutné nastavení:
Laboratoř -] Definice -] 99 Ostatní definice -] přepínač ' NEPREDPCV' - "Nepředplňovat číslo prvního vzorku při příjmu ze sítě? " nastavit na 'ANO'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :03.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Změna v zadávání jména pacienta
 
 
MODUL:
 
Všeobecné úpravy s dopadem na celý NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 03.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dochází ke změně ve vzhledu formuláře osobních údajů pacienta. Položka jméno a příjmení je nově rozdělena v rámci formuláře na 3 samostatné položky, které jsou na sebe navázány.
Při zakládání pacienta se stále jeho jméno, příjmení i tituly zapisují do jednoho textu. Ten je po otevření formuláře automaticky rozčleněn podle předpokladu, že po odfiltrování titulů je první slovo příjmení a následují křestní jména. Pokud je to jinak (pacient má několik příjmení), lze kdykoliv hodnoty změnit. Jako změna jména se bere úprava textu kterékoliv ze tří položek tvořících jméno pacienta. U stávajících pacientů dojde k automatickému rozdělení jména na jednotlivé části podle výše zmíněných kritérií při nejbližší editaci osobních údajů. Celé jméno bere nově v úvahu také velikost jednotlivých písmen, takže změnou jména je i změna velikosti některého z písmen. V tomto případě (v případě změny) se zobrazí upozornění, že dochází ke změně jména pacienta.
Při každé editaci osobních údajů se doporučuje zkontrolovat správnost položek Jméno, Příjmení a Tituly.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :02.02.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozpis pro PCR vyšetření [nemkyj.cz #13895]
 
 
MODUL:
 
Mikrobiologie
 
 
 
Požadavek zaevidován: 06.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Byla vytvořena FastReportová tisková šablona MIKPIPCOV. Tato šablona bude využívána pro tisk rozpisu PCR vyšetření (pipeťák). Tisk se spouští podobně jako import výsledků PCR vyšetření z pomocného menu (F3):
2-Zápis výsledků -- Bakteriologie -- 18-SARS-CoV-2 PCR -- F3 Menu -- 5-Tisk rozpisu
Po spuštění obsluha zadá rozsah vzorků pro tisk od - do a číslo běhu (RUN). Pokud je rozsah vzorků větší, než počet míst v tabulce, bude automaticky zkrácen. Po vyplnění potřebných údajů se vygeneruje tisk rozpisu.
 
Po ukončení tisku se zobrazí dotaz, zda se má generovat rozpis také do souboru. V případě kladné odpovědi se do určené složky vygeneruje soubor Import_vzorky_stripy.csv, který obsahuje rozpis ve formátu, který požaduje PCR analyzátor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :28.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[NIS #13886] Heslo - erecept - lékaři
 
 
MODUL:
 
Administrátor NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 27.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Byla nainstalována úprava umožňující správci a administrátorským přístupem zjistit v NIS uložené heslo lékaře pro přístup na UZIS. Spouští se z definice uživatelů:
maker -- Uživatelé -- Definice uživatele NIS -- zvolit uživ. -- F4 Menu -- 15-Definice ID lékaře a hesla pro přístup do SÚKL úložiště
Po spuštění se zobrazí formulář s přihlašovacími údaji uživatele. Po najetí na položku heslo se uživateli s administrátorským oprávněním zobrazí
možnost F3 ZobrHeslo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :26.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sestava
 
 
MODUL:
 
Oddělení pro styk se zdravotními pojišťovnami
 
 
 
Požadavek zaevidován: 11.12.2020
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Byla vytvořena nová OLAP statistika, která umožní zjistit počet hospitalizací pacientů, u kterých byla zjištěna nákaza COVID-19, tedy dokumentace obsahuje diagnózu U071.
Olap obsahuje následující položky - Datum, měsíc, rok, RČ pacienta, zkratku oddělení a stanice, IČP, odbornost a nákladové středisko stanice a pochopitelně sumarizační pole.
Statistika byla umístěna do pořizováku mezi statistiky:
Oddělení pro styk s pojišťovnou -- Statistika -- Statistika COVID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Požadavky uzavřené dne :14.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Implementace DRG grouperu ver 3.0.1 - tzv. DRG restart
 
 
MODUL:
 
Všeobecné úpravy s dopadem na celý NIS
 
 
 
Požadavek zaevidován: 14.01.2021
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do NIS je implementován nový DRG grouper verze 3.0.1 tzv. DRG restart. Jedná se o zcela nový DRG grouper. Nová aplikace, distribuovaná ÚSIS ČR, která běží na serveru sestává ze dvou na sobě nezávislých modulů Pregrouperu a Grouperu. Činnost grouperu sestává ze dvou fází:
1) Spuštění 'Pregrouperu', který zpracuje data vyexportovaná z NIS.
2) Následně je automaticky spuštěn 'Grouper, který z dat pregrouperu vygeneruje výsledný soubor s daty DRG případů.
 
Z pohledu běžného uživatele funguje DRG v NIS obdobně jako dříve. Grouper se spouští v následujících modulech:
a) Optimalizace diagnóz hospitalizovaného pacienta (Panel podrobné dokumentace volba č.8)
b) Výběr optimální diagnózy DRG případu při ukončování hospitalizace pacienta.
c) Nástroje pro DRG kodéry, kteří provádí kontrolu ukončených hospitalizací
d) Statistický DRG modul v systému pro oddělení zdravotních pojišťoven
 
Změny o proti předešlému DRG grouperu:
- V průběhu zpracování dat mohou být mezi jednotlivými fázemi zobrazovány chyby. Je na obsluze, jestli bude opravovat vstupní data nebo jestli bude přes zobrazené chyby pokračovat dle ve zpracování dat. V některých případech použití grouperu není z logiky věci oprava chyb ani možná (např. optimalizace DG hosp. pacienta).
- Zpracování dat obzvláště u optimalizace DG konkrétní hospitalizace je pomalejší než u starší verze grouperu, protože nový groper má mimo jiné vyšší hardwarové nároky, které nelze na serverech kde běží NIS obvykle uspokojit.
- Nový grouper neumožňuje paralelní spuštění z různých procesů (terminálů). Problém jsme vyřešili tak, že pokud již nějaký proces spustil grouper, paralelní proces / procesy čekají na uvolnění grouperu s tím,že je uživateli zobrazena zpráva, která jej o čekání na grouper informuje. Předpokládáme, že se se obvykle nebudou potkávat více než dva procesy, takže čekání na grouper bude činit jednotky sekund. Je nainstalovaná úprava, která zamezí chybě při paralelním zpracování DRG z více procesů současně. Na ÚZIS jsme reportovali problém v grouperu - nemožnost paralelního zpracování DRG. Dle sdělení ÚZIS nebylo při vývoji se spouštěním paralelních procesů počítáno, byť starší grouper měl takovouto funkcionalitu implementovanou. Prozatím nemáme z ÚZIS žádnou zpětnou vazbu a jestli a jak bude tento problém řešen.
 
Implementace nového grouperu funguje tak, že:
- DRG případy pacientů propuštěných po 31.12.2020 budou pro ÚZIS a optimalizaci DG v rámci hospitalizace zpracovány v novém grouperu.
- DRG případy pacientů propuštěných do 01.01.2021 budou pro ÚZIS a optimalizaci DG v rámci hospitalizace zpracovány ve starém grouperu
 
Použití nového grouperu v "pořizováku" (systém pro oddělení zdravotních pojišťoven):
1) V pořizováku je vstupní bod pro vygenerování DRG souboru dle nové metodiky viz. Pořizovák-]DRG-]DRG RESTART. V tomto kroku vygenerujete DRG dávku a můžete si také uložit výstupní CSV soubor vygenerovaný DRG grouperem.
2) Vymažete naimportované DRG dávky v aktuálním roce viz. Pořizovák-]DRG-] Vymazání DRG dávek za rok (nově implemntovaná funcionalita)
3) Import DRG dávky viz. Přenosy-] Načtení dávek
4) Statistické zpracování naimportované DRG dávky viz. Pořizovák-]DRG-] Sumarizace DRG
 
 
(C) Prosoft Kroměříž s.r.o.      e-mail: prosoft@prosoft.cz